![]() |
PROJEKT: «DRUGI RADIO» Projekt radnog naziva «Drugi radio» direktni je odgovor na medijski i širi društveni kontekst u kojemu nastaje – naime, pozicionira se spram svega onoga što ćemo ovom prilikom arbitrarno nazvati «Prvi radio». A) Medijski okoliš ili «Prvi radio» S obzirom da su dobit - ili preživljavanje - prvi na listi prioriteta, gotovo da nema urednika ili vlasnika medija koji se nije dosjetio najboljeg načina za ekonomiziranje troškova: štedjeti na INFORMATIVNOM programu koji je segment programa sa najvišim učešćem stručnog osoblja, ali i jedini segment po kojem se postaje međusobno žele razlikovati i natjecati. To pak još jednom dovodi spiralu na isto mjesto - ono što preostaje u programima su opet samo skandali i bizarni "događaji" s estrade ili iz takozvanog «(društvenog) života».. B) Odgovor ili «Drugi radio» Radio, dakako, ima svoju uredničku strukturu i lanac odlučivanja, no koncept neprofitnog radija što ga predlažemo zasniva se upravo na što slobodnijem pristupu medijskom prostoru - ne samo za nevladine udruge i inicijative koje su posredno – preko svojih neformlanih predstavnika - okupljene u "Nemezi", već i za SVE udruge, inicijative i građane zainteresirane za razvoj i jačanje civilnog društva. Sljedeća njegova karakteristika, kao što logično slijedi, je transparenost procesa odlučivanja o sadržaju koji će se emitirati. Osnovna ideja projekta «Drugi radio», kao i osnivanje udruge «Nemeza», je afirmiranje vrijednosti civilnog društva i jačanje njegove političke emancije. «Drugi radio» bi, dakle, želio kontinuirano (pre)ispitivati koju bi ulogu civilno društvo trebalo imati u razvoju društva, promovirati i stimulirati u tom smislu relevatne stavove i infiltrirati ih u što širi društveni spektar. «Drugi radio» bi opisane procese kojima teži ostvarivao na tri razine: 2. Konstruktivna kritika rada civilno-društvenih aktera ali i isticanje uspjesnih inicijativa koje mijenjaju predodzbu prema kojoj samo "oni gore" donose odluke 3. Aktivno participiranje u jačanju civilnog društva: «Drugi radio» ne želi biti samo samo edukator, «prevodioc» i serviser, već i utjecajni akter civilnog društva, koji bi djelovao – produkcijski, konzultativno ili naprosto aktivistički - kako vlastitim programskim sadržajem tako i aktivnim sudjelovanjem u medijskoj i društvenoj sceni. 1. Informativni program Informativni program «Drugog radija» bio bi definiran nešto širim opsegom nego li je to uobičajeno. Sastojao bi se od najčešćih informativnih žanrova - vijesti, komentara i javljanja - koji bi pokrivali sve segmente društvenih aktivnosti, ali i od onih radijskih formi koje u komercijalnim medijima praktično izumiru - poput reportaža, radio-drama i radio-dokumentaraca. U tom segmentu osobito nam je stalo ne samo diferencirano izvještavati o zbivanjima u Zagrebu i Hrvatskoj, nego konačno prekinuti uobičajenu ovdašnju medijsku praksu po kojoj planeta Zemlja prestaje na granici Hrvatske. Interes i novinara i slušatelja jest i mora biti pravovremeno upoznavanje s događajima, procesima i trendovima kako u regiji tako i u Europskoj Uniji gdje će Hrvatska - kroz neko, kraće ili duže, vrijeme - biti ne samo članica, već jedna od zemalja koja će aktivno sudjelovati u odlučivanju čitave ujedinjene Europe. Taj segment članstva u Uniji je trenutno i više nego podcijenjen u medijskom prostoru i u tom smislu naše društvo doista ide ka tome da Hrvatska postane "zemlja konobara i čistačica". 2. Mnoštvo redakcija bez redakcija U medijima je uobičajeno programsko segmentiranje po redakcijama – unutrašnja politika, vanjska politika, kultura, sport, muzika, zabava itd. No zbog podjele rada i dinamike društvenih procesa u doba globalizacije, takva shema postaje regresivno anakrona. To je naročito vidljivo kada je riječ o aktivnostima unutar civilnog sektora koje je često nemoguće svrstati u "ladicu" - nerijetko su kulutrne inicijative podjednako političke i na komunalnoj i na "uobičajenoj" političkoj razini i, obratno, mnoge "političke" inicijative podjednako su kulturni i kulturološki čimbenici izgradnje civilnog društva. U takvoj suradnji s novinarom ili širim koordinacijskim timom, zainteresirane udruge, inicijative i pojedinci mogli bi: Jedna od glavnih zadaća «Drugog radija» bi, dakle, bila otvaranje vrata civilnom sektoru, ne bi li njegovi akteri dobili što bolji uvid u mehanizme funkcioniranja medija te na taj način ne samo prezentirali svoje ideje, inicijative i akcije, već stekli znanja i vještine za uspješnu medijsku prezentaciju i u onom medijskom kontekstu koji im nije sklon. Druga njegova zadaća bila bi, kao što je već rečeno, da i sam postane relevantni akter u jačanju i političkom emancipiranju civilnog društva. Uvjereni smo kako postoji golema potreba za medij takve vrste. Naša udruga bi bila nakladnik radija samo u Zagrebu, jer tako određuje zakonodavac koji zabranjuje nakladnicima da stvaraju informacijski monopol, no uvijek ćemo biti spremni podijeliti iskustvo sa sličnim udrugama koje bi - nadamo se također uz pomoć Zaklade - pokrenule slične radijske projekte u Hrvatskoj.
|
|